OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
První série skvěle využila momentu, ve kterém přivedla na svět postavu Reachera z románů Lee Childa tak, jak má být. Alan Ritchson u mě zcela vymazal Toma Cruise. Pokud se řekne Jack Reacher, je to Ritchson. Ve dvojce je ještě o poznání větší horou svalů, která bez milosti masakruje cokoliv, co je v dosahu a stojí v jeho cestě za spravedlností. Sám herec se přiznal k tomu, že svoji muskulaturu do první série postavil hlavně na cvičení a že si nijak nepomáhal, ale pro tvar, který nabral v druhé sérii, jen bušit prostě nestačilo. Takže ono „bigger“ a „badder“, na které láká trailer, lze chápat i čistě tělesně.
První série řešila minulost a smrt Reacherova bratra a i druhá si uchovává poměrně osobní linku. Soustředí se na jeho bývalou jednotku speciálních vyšetřovatelů. Sehraná skupina mladých vojenských detektivů byla před léty rozpuštěna a vlastně se téměř nevídá, jednoho dne je však jeden její člen nalezen mrtvý. Byl vyhozen z vrtulníku a před tím zřejmě dlouhou dobu mučen. Reacherova intuice přitom jasně říká, že to souvisí s celou skupinou. I proto se s částí své bývalé vyšetřovací skupiny opět setkává a snaží se přijít vraždě bývalého kolegy na kloub.
Seriál má snad až na výjimky velmi solidní tempo, zajímá vás, co se bude dít dál. Akční scény jsou opět až na jednu dvě výjimky slušně a přehledně natočené, nicméně se občas neubráníte dojmu, že jsou nevyvážené. V jedné scéně se Reacher projeví jako absolutně přesílená mašina na zabíjení a v následující má problém vykostit jednoho soupeře. Nicméně to už byla bolístka i první série, kdy máte pocit, že dokáže snadno vyřešit cokoliv, hlavně pak po kultovní scéně, v níž deklasuje partu drsných trestanců, která ho přijde zabít ve vězeňských sprchách.
Reacherovým hlavním vyzyvatelem je muž, který šmelí s nebezpečnými zbraněmi. Jmenuje se Shane Longston. Tuhle postavu hraje Robert Patrick, který se asi nejvíce proslavil rolí T1000 v Terminátorovi 2. A najdou se tu i, neřekl bych easter eggy, ale spíše hodně okaté reference na tento kultovní devadesátkový biják, které vás přímo kopnou do ksichtu.
Seriál dříve než v předchozí sérii přiznává, že je prostě jen staroškolským béčkem bez jakýchkoliv ambicí na něco jiného, a odpovídají tomu i lehké kotrmelce ve scénáři, poněkud prkenné herectví a trochu řídko-suchý humor. Mnoho atributů toho seriálu mě vrací někam do devadesátek, kdy televizím vládl Odpadlík a Walker Texas Ranger. Reacher je jen dvoumetrová verze toho všeho na steroidech. Doslova.
Oproti první sérii mi tu chybí trochu výraznější příběhové oblouky zainteresovaných postav. Vlastně téměř nikdo neprojde nějakým zajímavým vývojem a díky tomu, že zde žádný vztah není budovaný od počátku, tu postavy postrádají ten typ chemie, jakou měly v sérii první. Tvůrci si tu pomáhají četnými prostřihy do minulosti, ve kterých sledujeme speciální vyšetřovací skupinu pod vedením Jacka Reachera. Prostřednictvím flešbeků (tohle beru - pozn. korektora) do minulosti, se snaží tvůrci nahlédnout do minulosti postav, nicméně to ani zdaleka nemá takovou dynamiku jako charaktery (tohle už méně - taky pozn. korektora), které si s Reacherem musely vybudovat vztah v první sérii. To samé lze říci i o hlavním záporákovi, jenž mohl být mnohem lépe vystavěn. V některých seriálech, jakým byli nedávní Čmuchalové, si scénáristé v klidu vystačili s tím, aby ukázali, že nepřítelem je ultimátní zosobněné zlo. Druhá série Reachera ale není ten případ.
Každopádně stále jde o skvělou a v něčem staroškolskou žánrovku. Chlapácký akčnák, který se věrně drží předlohy od Lee Childa, vrací nostalgii podobných seriálů z devadesátek a přidává něco ze současnosti. Škoda občasné scénáristické topornosti. Oproti předchozí sérii je to více akce než detektivka. Zkrátka o fous slabší než jednička.
Chlapácký akčnák, který se věrně drží předlohy od Lee Childa, vrací nostalgii podobných seriálů z devadesátek a přidává něco ze současnosti. Škoda občasné scénáristické topornosti. Oproti předchozí sérii je to více akce než detektivka.
7,5 / 10
Vydáno: 2024
Vydavatel: Amazon Prime
USA, (2023–2024), 6 h 14 min (Minutáž: 42–56 min)
Tvůrci: Nick Santora
Režie: Sam Hill, Omar Madha, Carol Banker, Julian Holmes
Předloha: Lee Child (kniha)
Scénář: Scott Sullivan, Penny Cox, Cait Duffy, Nick Santora
Kamera: Bernard Couture, Michael McMurray
Hudba: Tony Morales
Hrají: Alan Ritchson, Maria Sten, Serinda Swan, Shaun Sipos, Ferdinand Kingsley, Robert Patrick, Domenick Lombardozzi, Luke Bilyk, Shannon Kook, Andres Collantes, Edsson Morales, Josh Blacker, Noam Jenkins, Al Sapienza, Christina Cox, Gavin Fox, Dean McKenzie, Ray Galletti, Joris Jarsky, Karl Campbell, Colton Royce
Stále celkom dobré aj keď o chlp horšie ako prvá séria. Viac menej teda súhlas s Ripom.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.